ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع) ناگفته‌های پردیس پورعابدینی درباره «فرشته» ستاره‌بازی سهم اندک ادبیات معاصر در دانشگاه مسئله ساده انگاشتن امری به غایت پیچیده | دقایقی پای درددل‌های دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ استاندار نجف در دیدار با هیات رسانه ای ایران: جمهوری اسلامی در زمینه های مختلف پیشرفت دارد | روابط عراق با ایران استراتژیک است + تصاویر گزارشی از جلسه نقد و بررسی کتاب «کارنامه فیاض: مجموعه آثار دکتر علی اکبر فیاض»
سرخط خبرها

کارگردان پرفورمنس «گُم»: تئاتر فیزیکال در کشور کم‌رنگ است

  • کد خبر: ۱۹۳۴۸۲
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸
کارگردان پرفورمنس «گُم»: تئاتر فیزیکال در کشور کم‌رنگ است
کارگردان تئاتر «گُم» گفت: سبک تئاتر فیزیکال و پرفورمنس به دلیل اینکه جدید است و در کشور به آن کم پرداخته شده مخاطب از آن استقبال می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، نزدیک به ۱۶ سال است کار حرفه‌ای خود را شروع کرده است. از همان ابتدا در حوزه فضای تئاتر فیزیکال و پرفورمنس فعالیت کرده است که به اعتقاد او این قالب در مشهد تا چند سال پیش گمنام بوده و هنوز هم به آن کم پرداخته می‌شود. احسان دبیر، کارگردان تئاتر «گُم» است که با قالب فیزیکال ساخته شده و اثرش به سی‌وسومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی راه یافته است و امیدش به راهیابی به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بالاست. در ادامه گفت‌وگوی کوتاه ما را با احسان دبیر بخوانید.

احسان دبیر در خصوص نمایش «گُم» گفت: نزدیک به یک سال است کار شروع شده، اما به دلیل اینکه گروه اول به دلایلی حذف شد نتوانستیم تمرین‌ها را با آن تیم ادامه دهیم و مجبور شدیم گروه جدید را جایگزین کنیم، از این رو کار ما یک سال به طول انجامید.

دبیر با بیان این مطلب که پیش از حضور در جشنواره، اردیبهشت ماه سال جاری در تماشاخانه شمایل کار را روی صحنه بردند و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت، افزود: سبک تئاتر فیزیکال و پرفورمنس به دلیل اینکه جدید است و در کشور به آن کم پراخته شده مخاطب از آن استقبال کرد. هدفم این بود که مردم با این سبک بیشتر آشنا شوند.

این کارگردان مشهدی در خصوص اثرش گفت: موضوع نمایش «گُم» مربوط به شخصیتی است که معشوقه خود را از دست می‌دهد و به دلیل فراموشی که به آن دست داده نمی‌تواند آن را پیدا کند.

احسان دبیر ادامه داد: این نمایش با سبک پرفورمنس و بدون هیچ دیالوگی روی صحنه رفته است و داستان را بدن بازیگر روایت می‌کند و تمام اتفاقاتی که روی صحنه می‌افتد داخل ذهن شخصیت نمایش است و مخاطب ذهن این شخصیت را می‌بیند.

دبیر تاکید کرد: داستان به این گونه است که به شخصیت اصلی یادآوری می‌شود محبوبش را کجا از دست داده، اما یادش نمی‌آید چه اتفاقاتی افتاده است و هربار به نقطه شروع برمی‌گردد و مخاطب در ذهن خود درگیر یافتن راه حلی برای یافتن معشوقه‌اش است. در واقع «گُم» درون‌مایه روانشناختی دارد و تکرار روزمرگی‌ها را به نمایش می‌گذارد.

وی بیان کرد: تمامی مفاهیم با ترکیب موسیقی و بازی بدن به مخاطب منتقل می‌شود به طوری که مخاطب به خوبی متوجه آن می‌شود، اما در عین حال به دلیل قالب کار، هر مخاطب برداشت خود را از روند نمایش خواهد داشت و همین مسئله باعث جذابیت قالب پرفورمنس شده است.

کارگردان پرفورمنس «گُم» که امیدوار به حضورش در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است، گفت: با توجه به سابقه‌ای که در آثارم دارم می‌توانم بگویم جزو آثار قوی است و امید داریم به مرحله بعد راه پیدا کنیم و این هدف را در همه تیم به وجود آوردم.

احسان دبیر افزود: همیشه به اعضای تیم خود گفته‌‌ام هیچ وقت نگاهشان سطحی نباشد و جشنواره استانی را هدف غایی‌شان قرار ندهند و تلاش کنند در جشنواره ملی و بین‌المللی شرکت کنند.

دبیر با بیان این مطلب که نگاه جهانی به اثر «گُم» دارد بیان کرد: سبک اجرایی این اثر متفاوت است و چون استفاده از زبان بدن محور آن است و دیالوگی در طول نمایش وجود ندارد می‌تواند در جشنواره‌های بین‌المللی و خارجی رقابت کند.

گفتنی است نمایش «گُم» به کارگردانی احسان دبیر در سی‌وسومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی، ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۸ در سالن اصلی تئاتر شهر به نمایش درخواهد آمد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->